 |
 |
 |
home }
curriculum vitae }
research interests }
publications }
teaching }
downloads }
links } |
|
Inleiding
Voor doven en slechthorenden
waarvoor een conventioneel hoortoestel niet toereikend is,
biedt het cochleaire implantaat (CI) in veel gevallen een
(hernieuwde) kans op horen. Directe elektrische stimulatie
van de gehoorzenuw in de cochlea maakt het waarnemen van
geluid voor doven mogelijk. De eerste Nederlandse implantaties
vonden in 1982 plaats. Wereldwijd zijn ruim 60000 implantaties
verricht. Het is nu voor de meeste geïmplanteerde kinderen
en volwassenen mogelijk om zonder hulp van spraakafzien
spontane spraak te verstaan (Frijns et al, 2002). Om te
leren omgaan met de nieuwe auditieve input en om maximaal
te kunnen profiteren van het CI wordt hoortraining na cochleaire
implantatie in Nederland noodzakelijk gevonden. Met de toename
van het aantal geïmplanteerden neemt dan ook de behoefte
aan specifieke logopedische kennis toe. Sinds de start in
2000 zijn in het Cochlear Implant Centre Leiden- Effatha
(CIRCLE) meer dan 125 volwassenen en kinderen geïmplanteerd.
Dit artikel beschrijft de hoortraining voor volwassen CI-dragers,
die na het volledig ontwikkelen van de taal- en spraakkennis
doof zijn geworden, de postlinguaal doven. Het is een gestructureerd
hoortrainingsprogramma dat onder andere voortbouwt op praktijkervaring
met cursussen spraakafzien en bestaande hoortrainingsprogramma's.
De hoortraining vormt samen met het moderne implantaat en
de op modelinzichten en hoortoestelervaring gebaseerde afregelmethode
de basis voor het verbeterde spraakverstaan. Dit artikel
onderbouwt dit vanuit linguïstisch en leerpsychologisch
perspectief en benadrukt het belang van detailtraining,
een intensieve start en de door ons gekozen opbouw van de
training. Als eerste beschrijven we het cochleair implantaat
en de gevolgde procedure rondom de implantatie. Daarna wordt
het in Leiden ontwikkelde "Cochleaire Leermodel" beschreven
vanuit een leerspsychologisch en linguïstisch perspectief.
Vervolgens zullen de oefenniveaus van de hoortraining praktisch
worden beschreven. Tot slot zullen kort de behaalde resultaten
bij de eerste 75 in Leiden geïmplanteerde volwassen CI-dragers
en belangrijke ontwikkelingen worden beschreven.
|
|